Głos Matki Kościoła
1. Cele katechetyczne:
a. cele główne:
- Uświadomienie, że Psalmy jako modlitwa Jezusa mogą stać się modlitwą współczesnego człowieka;
- Pogłębienie wiedzy o roli Słowa Bożego w życiu człowieka.
b. cele operacyjne:
- Uczeń wyjaśnia, dlaczego Psalmy są nazywane arcydziełem modlitwy Starego Testamentu;
- Uczeń przytacza tematykę wybranych Psalmów;
- Uczeń prezentuje osobisty i wspólnotowy charakter Psalmów.
c. kształtowanie postawy:
- Uczeń modli się Psalmami w określonych sytuacjach życiowych;
- Uczeń kształtuje w sobie postawę szczerości i autentyzmu w zwracaniu się do Boga podczas modlitwy;
- Uczeń wyraża gotowość do ufnego powierzenia Bogu wszystkich ważnych spraw swojego życia.
2. Słowa klucze:
- Psalmy;
- Modlitwa;
- Zaufanie.
3. Uwagi metodyczne:
a. pomoce dydaktyczne:
- teksty Pisma Świętego.
b. metody:
- wykład informacyjny lub pokaz;
- praca z tekstem;
- pogadanka.
c. literatura i środki audiowizualne wykorzystane:
- Pismo Święte (Ps 121; Ps 139, 1-5);
- Katechizm Kościoła Katolickiego 2596;
- Konstytucja Dogmatyczna o Objawieniu Bożym, Dei Verbum;
- Prezentacja dotycząca Psalmów (9:27) – szczegółowy opis (prezentacja może być użyta zamiast wykładu informacyjnego): https://www.youtube.com/watch?v=595un5vrayY (dostęp z 9.12.2019).
4. Plan katechezy:
a. Wstęp – ok. 5 min
- Modlitwa: Ps 121.
- Sprawdzenie obecności.
- Pogadanka. Katecheta pyta uczniów, gdzie najczęściej spotykają się z psalmami i prosi o sformułowanie definicji psalmu (Jest to utwór religijny o charakterze poetyckim, wykonywany przy akompaniamencie instrumentów strunowych).
b. Rozwinięcie – ok. 30 min
- Wykład informacyjny lub pokaz prezentacji (szczegółowy opis Psalmów:
https://www.youtube.com/watch?v=595un5vrayY). W wykładzie informacyjnym należy zawrzeć informacje:
Ø Biblijna Księga Psalmów jest nazywana arcydziełem modlitwy Starego Testamentu (KKK 2596).
Ø Każdy psalm powstał w konkretnej sytuacji – aby dziękować, prosić albo chwalić Boga, który działa w historii i w codziennych wydarzeniach.
Ø Z biegiem lat, psalmy stopniowo dostosowywano do nowych sytuacji. Przemieniano je z próśb indywidualnych w modlitwę wspólnotową. Odmawianie ich – czy to indywidualnie, czy we wspólnocie (brewiarz) ma wielką moc i może w szczególny sposób wpłynąć na umocnienie i pogłębienie naszej wiary.
Ø Dzięki nim poznajemy lepiej Boga i bardziej rozumiemy otaczającą nas rzeczywistość.
Ø Konstytucja Dogmatyczna o Objawieniu Bożym: tak wielka tkwi w Słowie Bożym moc i potęga, że jest ono dla Kościoła podporą i siłą żywotną a dla synów Kościoła utwierdzeniem wiary, pokarmem duszy oraz źródłem czystym i stałym życia duchowego (DV 21).
- Praca z tekstem. Zadaniem uczniów jest wynotowanie z pomocą podręcznika rodzajów psalmów (materiały pomocnicze b.). Warto zwrócić uwagę uczniów na wielki autentyzm natchnionego autora, który niejednokrotnie wzywa Boga, aby dokonał pomsty na bezbożnych (np. Ps 21). Ujawnia w ten sposób wielką zażyłość ze swoim Stwórcą.
c. Zakończenie – ok. 10 min
- Podsumowaniem lekcji może być rozmowa katechety z uczniami na temat informacji zawartych w podręczniku ucznia. Można zadać pytanie, czego nowego uczniowie dowiedzieli się z tekstu o psalmach? W jakich sytuacjach życiowych można się modlić psalmami?
- Modlitwa: Ps 139, 1-5.
5. Materiały pomocnicze:
a. Nagrania o Księdze Psalmów, W. Węgrzyniak:
https://wegrzyniak.com/biblista/srody-biblijne/content/ksiega-psalmow (dostęp z dn. 30.12.2019).
b. Zadanie dla uczniów:
Wypisz wszystkie rodzaje Psalmów: